NASZ INSTYTUT

Dunaj instytut Dialogu jest organizacją non-profit, której zasadniczym celem jest uczestniczenie w budowaniu mostów pomiędzy społecznościami, promując współpracę, partnerstwo i służbę społeczeństwu poprzez dialog między-kulturowy i dyskusję. Dunaj Instytut Dialogu jest zdeterminowany zachęcać do poznawania i studiowania duchowych tradycji różnych społeczeństw świata, okazując im przy tym szacunek, uwagę i uznanie.

NASZA MISJA

W swoich wysiłkach promocji pełnego dialogu pomiędzy społeczeństwami i dla zachowania obiektywizmu Dunaj Instytut Dialogu nie popiera żadnej organizacji politycznej ani rządowej – krajowej, ani zagranicznej. Dunaj Instytut Dialogu jest zdeterminowany utrzymywać swoje stanowisko oparte na wzajemnym szacunku i swobodnym wyrażaniu duchowości przez poszczególne wspólnoty.

REGUŁY

Dunaj instytut dialogu realizując swoje cele kieruje się następującymi regułami:

  • zaufanie
  • niezależność
  • przywiązanie do wartości
  • odpowiedzialność społeczna
  • przejrzystość
  • uniwersalność

NASZE CELE

- Wspieranie różnorodności i dążenie w ten sposób do polepszenia relacji pomiędzy ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur oraz środowisk religijnych;

- Tworzenie warunków umożliwiających dialog i zrozumienie w społecznościach wywodzących się z różnych zakątków świata;

- Dążenie do poprawy zrozumienia różnych tradycji religijnych przez społeczność lokalną;

- Podkreślanie łączących ludzi podobieństw i wspólnych wartości, takich jak miłość, współczucie, cnoty oraz wysokie standardy moralne;

- Umożliwianie wszystkim chętnym prezentacji własnych poglądów religijnych i duchowych;

- Dążąc do realizacji tych zadań, organizujemy różnego rodzaju spotkania, wykłady, seminaria, kursy językowe, warsztaty artystyczne i kulinarne, inicjatywy społeczne, oraz wiele innych wydarzeń.

DLACZEGO DIALOG

Dlatego, że wierzymy w konstruktywny potencjał wiary i religii dla dobra społeczeństwa. Jesteśmy przy tym świadomi, że ta sama siła jest wykorzystywana obecnie również do celów destrukcyjnych. Nie jest to jednak naturalna cecha religii. Przekonania religijne są niezbywalną i nieuniknioną częścią natury człowieka. Istoty ludzkie nie mają innej możliwości, jak tylko wykorzystać te przekonania dla dobra wielkiej rodziny ludzkiej.

Wykorzystywanie religii do celów niszczycielskich jest zjawiskiem nowym. XIX i XX wiek były świadkami zmiany paradygmatów pomiędzy kulturami Wschodu i Zachodu, od paradygmatu ignorancji do paradygmatu współzawodnictwa i zmagań. Zmiana paradygmatu zabiera całe dziesięciolecia ludzkiego wysiłku, a Dunaj Instytut Dialogu usiłuje doprowadzić do nowej zmiany w międzynarodowym paradygmacie w kierunku pokojowej koegzystencji i współpracy między-kulturowej.

Dunaj Instytut Dialogu zdaje sobie sprawę z wielkiej trudności tego nałożonego na siebie obowiązku. Zdaje sobie jednak również sprawę z tego, że jeśli nikt nie podejmie tej powinności, to przyszłość ludzkości będzie ciemniejsza, niż jej przeszłość. A przecież przeszłość jest trudna do zniesienia ze względu na wspomnienia wojen światowych i ludobójstwa. Najgorszym scenariuszem przyszłości bez dialogu nie jest jedynie starcie cywilizacji. To tylko jedna z możliwości.

Są jeszcze gorsze. Naukowe przewidywania odnoszące się do globalnego ocieplenia, rosnąca podatność społeczności ludzkich na uleganie katastrofom naturalnym, a także rozprzestrzeniające się choroby ery post-technologicznej czynią koniecznością współpracę międzykulturową, międzypaństwowa oraz ontologiczną. Współpraca ta jednak zakłada wcześniejszy dialog. My nim się zajmujemy.

Jedną rzecz należy wyjaśnić. W naszym słowniku dialog między kulturami nie stanowi sztucznego remedium na choroby nowoczesnego społeczeństwa. Wierzymy w zasadniczą dobroć istot ludzkich. Sądzimy, że dialog stanowi zagubioną i zapomnianą cnotę człowieczeństwa. Z tego względu postrzegamy dialog pomiędzy kulturami jako konieczność egzystencjalną. Promujemy dialog, jako niezbywalną cnotę ludzką, którą się przypomina, a nie uczy.

Raz ustanowiony, dialog wyda owoce praktyczne, społeczne i etyczne. Przyczyni się do zdrowszego społeczeństwa, które będzie wychowywać mocniejsze jednostki. Wyeliminuje wpojone samym sobie lęki związane z „innością”. Otworzy i poszerzy nasze horyzonty pojmowania. Doda mądrość do naszej mądrości, rozsieje w naszym społeczeństwie nasiona zaufania, wzajemnej odpowiedzialności, troski i szacunku. Dialog uczynieni duchowe kontakty bardziej akceptowalne, a ocenę i docenianie innej kultury łatwiejszym i bardziej produktywnym. To wszystko z czasem doprowadzi do zmiany w międzynarodowym paradygmacie w kierunku „dialogu cywilizacji”; zachód zacznie doceniać autentyczne kultury Wschodu, zamiast lekceważyć te „kultury zacofane i prymitywne”. Wschód zacznie rozumieć różnice kulturowe Zachodu, zamiast demonizować jego „materializm”.

Dunaj Instytut Dialogu jest świadom długiej drogi, która musi być pokonana, jednak ma również świadomość tego, że ta podróż nigdy się nie skończy, jeśli się jej nie zacznie. Do tego potrzebujemy współpracowników i ludzi myślących tak samo, którzy wierzą w zasadniczą dobroć istot ludzkich.

Chodźcie z nami. Droga jest daleka. Jednak podczas tej drogi mamy do opowiedzenia piękną historię.

Dlaczego Dunaj?

 

Dunaj jest drugą co do długości rzeką Europy oraz jedyną łączącą w tak wyraźny sposób Wschód z Zachodem. Odnajdując swe źródła w górach Szwarzwaldu, łączy swym nurtem krainy Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier, Chorwacji, Serbii, Bułgarii, Mołdawii, Ukrainy oraz Rumunii. Spoglądając na mapę, łatwo zauważyć, że jest to rzeka potężna. Od niepamiętnych czasów służyła ludziom za środek transportu oraz żródło pożywienia. Stanowiła również jeden z najważniejszych szlaków handlowych Europy. Jednak dla nas ta wspaniała rzeka jest czymś więcej. Dunaj to także symbol jedności, wspólnoty, tolerancji, oraz pojednania między ludźmi. Dlatego też uznaliśmy, że jej nazwa idealnie oddaje cel naszej działalności. Jako fundacja, pragniemy wspierać różnorodność, nawiązywać nić porozumienia pomiędzy kulturami Wschodu i Zachodu, jak również promować wartości miłosierdzia, współczucia oraz szacunku, dając w ten sposób możliwość zapoznawania się z bogactwem cywilizacyjnym Europy oraz Azji.

Kim jest Fethullah Gülen ?

 

 hocaefendi11


 

 

Urodzony w Erzurum, we wschodniej Turcji, w 1941 r., M. Fethullah Gülen jest muzułmańskim uczonym i myślicielem, oraz niezwykle płodnym pisarzem i poetą.

W dyscyplinach religijnych kształcił się u kilku znamienitych uczonych muzułmańskich i nauczycieli duchowych. Gülen studiował także zasady i teorie współczesnych nauk społecznych i fizycznych. Dzięki swym wyjątkowym zdolnościom i samokształceniu wkrótce prześcignął swych rówieśników. W 1958 r. po uzyskaniu wyśmienitych wyników egzaminacyjnych, otrzymał dyplom kaznodziei państwowego i szybką promocję na stanowisko religijne w Izmirze, trzeciej co do wielkości prowincji Turcji. To tutaj Gülen zaczął krystalizować swe poglądy i rozszerzać grono słuchaczy. W swoich przemówieniach i wystąpieniach publicznych zwracał uwagę na aktualne kwestie społeczne: szczególnym jego celem było zachęcenie młodzieży do zharmonizowania rozwoju intelektualnego z mądrą duchowością i troskliwym zaangażowaniem społecznym.

Gülen nie ograniczał się jedynie do nauczania w swojej prowincji. Podróżował poprzez całą Anatolię i wykładał nie tylko w meczetach, ale i na różnych spotkaniach w miastach oraz w kawiarniach. To umożliwiło mu dotarcie do bardziej reprezentatywnego przekroju ludności i doprowadziło do przyciągnięcia uwagi wspólnoty akademickiej, szczególnie zaś studentów. Tematy jego wystąpień, czy to formalnych czy nieformalnych, nie ograniczały się jedynie do kwestii religijnych; mówił także o edukacji, nauce, darwinizmie, o ekonomii i sprawiedliwości społecznej. To właśnie głębia i jakość jego wypowiedzi na tak różne tematy zrobiły największe wrażenie na społeczności akademickiej, zapewniły mu jej uwagę i szacunek.

Gülen zrezygnował ze swoich oficjalnych obowiązków jako wykładowcy w 1981 r., inspirując wcześniej całe pokolenie studentów. Jego wysiłki, sięgające lat 60-tych, szczególnie w zakresie reformy edukacji, uczyniły z niego jedną z najbardziej znanych osobistości w Turcji. Od 1988 do 1991 r., już jako emerytowany kaznodzieja dał cykl przemówień w kilku najbardziej znanych meczetach w największych miastach, po czym kontynuował przekazywanie swego posłannictwa w formie popularnych konferencji, nie tylko w Turcji, ale również w Europie Zachodniej.

Główne idee Gülena

W swoich mowach i pismach Gülen snuje rozważania na temat nadchodzącego XXI stulecia, w którym mielibyśmy być świadkami pojawienia się takiej siły duchowej, która przywróciłaby do życia długo uśpione wartości moralne. Miałaby to być epoka tolerancji, wzajemnego zrozumienia oraz międzynarodowej współpracy, która ostatecznie doprowadziłaby, dzięki dialogowi międzykulturowemu oraz wspólnym wartościom, do jednej, otaczającej wszystkich cywilizacji.

W dziedzinie edukacji Gülen zainspirował utworzenie wielu organizacji charytatywnych, pracujących dla dobra społeczeństwa, w Turcji i poza nią. Szczególnie zachęcał do wykorzystania mediów, w tym telewizji, w celu informowania społeczeństwa o sprawach dlań najistotniejszych, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym.

Gülen uważa, że drogę do sprawiedliwości dla wszystkich, otwiera powszechny dostęp do godnej edukacji. Tylko wtedy ludzie będą mieć wystarczające zrozumienie oraz tolerancję, umożliwiającą zapewnienie poszanowanie praw innych. W tym celu zachęcał przez lata elity społeczne i przywódców społeczności, potężnych przemysłowców i zwykłych biznesmenów, by wspierali edukację na wysokim poziomie. Przy pomocy donacji z tych źródeł instytucje edukacyjne zdołały stworzyć wiele szkół, zarówno w Turcji, jak i za granicą.

Gülen jest zdania, że w obecnym świecie jedyny sposób przekonywania innych do swoich pomysłów, prowadzi poprzez perswazję. Opisuje tych, którzy odwołują się do przemocy, jako intelektualnych bankrutów: ludzie zawsze będą żądać wolności wyboru własnej drogi życiowej, oraz swobodnego wyrażania swych wartości duchowych i religijnych. Demokracja, jak argumentuje Gülen, pomimo jej wielu wad, jest obecnie jedynym możliwym systemem politycznym, a ludzie powinni usiłować modernizować i konsolidować instytucje demokratyczne w celu budowy społeczeństwa, gdzie indywidualne prawa i wolności będą szanowane i chronione, gdzie jednakowe szanse dla wszystkich będą więcej, niż tylko marzeniem.

więcej o Gulenie: fgulen.com/pl