Ideał Gülena Budowanie mostów między islamem a Zachodem

Helen R. Ebaugh

Głównym przedmiotem nauczania Fethullaha Gülena jest potrzeba tworzenia mostów między światem muzułmańskim a Zachodem, a także znaczenie syntezy postępu naukowego i technologicznego we współczesnym społeczeństwie muzułmańskim. Gülen uważa, że ​​tylko Turcy od wieków odgrywali kluczową rolę religijną i kulturalną u Osmanów, a Turcja jest teraz gotowa poprowadzić świat muzułmański w XXI wiek, kładąc nacisk na tolerancję, dialog, naukę i edukację. Chociaż Gülen jest zdania, że ​​istnieje tylko jeden autentyczny islam oparty na Koranie i tradycjach Proroka, rozpoznaje on różne historyczne, kulturowe i społeczne interpretacje islamu we współczesnym świecie.

Gülen broni postępowego pojęcia islamu, w którym narody muzułmańskie są w stanie zaangażować świat w to, co najlepsze w nauce, edukacji, filozofii, naukach społecznych i technologii. Twierdzi, że od czasu pojawienia się islamu w szóstym wieku, wchodził on w interakcję z rozmaitymi warunkami historycznymi i kulturowymi, a muzułmanie pozostawali w tyle, gdy nie mogli konkurować w coraz bardziej globalnym świecie pod koniec XIX wieku.

Aby odzyskać poważaną rolę we współczesnym świecie, Gülen często przypomina swoim wyznawcom o spuściźnie osmańskiej we współczesnej Turcji. Nie opowiada się za powrotem kalifatu, lecz koncentruje się na głównych wartościach kulturowych i praktykach Osmanów, czyli na:

(1) duchu dialogu;

(2) fakcie, że Państwo Osmańskie było wielojęzyczne, wieloetniczne i wieloreligijne;

(3) szacunku dla kobiet;

(4) zbliżeniu intelektualnym i kulturowym między społeczeństwem osmańskim a Zachodem w XIX wieku.

Gülen opowiada się za wykorzystaniem modelu osmańskiego jako podstawy powrotu świata muzułmańskiego do centrum światowej cywilizacji i tworzenia produktywnych więzi z Zachodem. Ze względu na strategiczne położenie geograficzne między Wschodem i Zachodem oraz demokratyczny system rządów postrzega także Turcję jako lidera w świecie muzułmańskim w zakresie wypełniania luki między Wschodem a Zachodem.

Fethullah Gülen uważa, że ​​współczesny świat muzułmański stoi przed wieloma poważnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest brak prawdziwej mentalności naukowej, co zostało udowodnione w wielu krajach muzułmańskich. Drugim z nich jest brak prawdziwego dialogu między światem muzułmańskim a Zachodem.

Przyznaje, że świat muzułmański został zdominowany i ujarzmiony przez świat zachodni w dużej części współczesnej historii. Uważa jednak, że nadszedł czas, aby świat muzułmański zademonstrował pozytywną stronę islamu na Zachodzie.

Jednym ze sposobów, w jaki muzułmanie zaczynają pokazywać pozytywną stronę islamu, jest angażowanie się w globalizację oraz angażowanie się i interakcje z narodami na całym świecie. Opowiada się za stworzeniem „złotego pokolenia”, czyli dobrze wykształconych i odpowiedzialnych młodych ludzi, którzy działają na arenie międzynarodowej. To nowe pokolenie zachęca się do aktywnego podróżowania, nauki kilku języków, studiowania nauk w wielu różnych środowiskach edukacyjnych oraz aktywnego uczestnictwa w dialogu międzywyznaniowym, gdziekolwiek się znajdują.

Źródło:

Podsumowanie z: Ebaugh, Helen R., Ruch Gülena. Socjologiczna analiza ruchu obywatelskiego zakorzenionego w umiarkowanym islamie, Nowy Jork, Springer 2010, s. 27–30.

Tagi: Dialog | Budowanie pokoju |